Wat voor rol speelt Facebook voor Kunstenaars?

Posted on 20 maart 2011

0


Meningen verschillen maar zoals ik het ervaar kan Facebook een welkome uitbreiding en aanvulling zijn op een beroepspraktijk als kunstenaar. Er vindt een uitwisseling plaats van werk, tentoonstellingen, informatie, interesses etc. Dit kan weer kan leiden tot nieuwe contacten en uitwisselingen die in het ‘dagelijkse leven’ niet zo snel zouden hebben plaatsgevonden.

Wat mij betreft is Facebook voor de nieuwsgierigen. Mensen die om zich heen kijken en het leuk vinden met anderen te communiceren in beeld, taal en geluid.

Je kunt er eigenlijk alle klanten mee op.  Advies: Kijk eerst eens goed rond wat anderen doen en gebruik het niet alleen om reclame te maken voor je eigen werk. En bedenk je goed dat je er prive niet alles op zet. Maar daar kun je als doorgewintert facebooker ook weer methodes op vinden om alleen aan bepaalde groepen te laten zien wat je wilt zien –  middels de privacysettings. Hou die sowieso een beetje in de gaten.

Facebook = communicatie

Bij KOP vanaf 18-3-2011: Profilers – je zou er zomaar tussen kunnen zitten

18-3-2011 yourlife.usatoday.com Artists-draw-on-Facebook-to-connect-or-sell-their-work

17-3-2011 artfagcity.com is-facebook-the-coke-of-the-art-world

‘Artists and critics agree that social media sites have expanded opportunities for artists in smaller fields and unified them’.

Typeface designer Chris Lozos of Falls Church, Va., says the font design world consists of about 500 professionals, many based in Europe. He uses Facebook and Twitter daily to keep up with colleagues and clients.

“Most of us are one-person shops and can’t afford blitz media. This is the poor man’s marketing,” he says.

Animators like it for the same reasons. “We are like moles sitting in separate holes,” says New York animator Signe Baumane, who shares works in progress on Facebook. “I get to see a lot of very fresh movies.”

How artists define themselves online and how they interact with others can be important in terms of future success, says John Sisson, assistant director of Career Services and Alumni Relations at the School of the Art Institute of Chicago, which offered its first social media course this semester.

“You have to be concerned about how you’re presenting yourself — although that’s open for debate. But things stick around,” he says.

El Mac says he wonders whether he should be spending more time honing his professional image and being available online, but “if I spend a couple days just doing computer stuff, I start to feel bad, depressed.

“I have to be painting,” he says. “I’m not going to be a happy person when I’m not creating and making art.”

En op dat laatste zou ik willen zeggen: Dat willen we allemaal beste El Mac, maar zo werkt  het meestal niet. Ik leerde op de academie al dat je ca 80% van je tijd als kunstenaar niet met het maken van werk bezig bent maar met boekhouding, acquisitie en alles wat erom een beroepspraktijk als kunstenaar heen komt zitten. Dan kan je het maar beter op een leuke manier doen. Maar doe vooral wat je zelf het beste ligt en waar je je bij thuis voelt. Blijf om je heen kijken en blijf nieuwsgierig.

Posted in: Kunstklimaat